Tidigare

Samlarens livsverk – J. O. Mallander

12.11.2021 - 13.3.2022

Konstgranskare, kurator, konstnär och gallerist J. O. Mallander (f. 1944) som har berikat den finska konstvärlden på många sätt, har samlat konst i mer än fem decennier. Sedan början av 1990 -talet har han fokuserat specifikt på orientalisk konst. Utställningen, som öppnar i november på Helinä Rautavaaras museet, visar konstverk från Indien, Nepal och Tibet från samlarens samling.

Intresset för Indien uppstod 1972 när den unga konstnären reste där med det danska yogasamhället. Den unga resenären fokuserade ännu inte på att samla, men förvärvade ändå Bodhidharma och andra populära bilder av sitt hem. Inspirerad av resan började han studera indisk filosofi och grunderna i yoga. En annan viktig händelse för samlarens sätt att leva var Dalai Lamas första besök i Finland år 1988. Efter besöket började Mallander samla buddhistisk konst och litteratur.

För Mallanders del kom samlandet tidigt in i bilden. Han samlade först på tennsoldater och frimärken. I tonåren blev det böcker, tidskrifter och jazzskivor – senare följde högvis med tidningsartiklar.

Till en början hade jag inte ens en tanke på att samla konst, men tack vare umgänget med min generations bildkonstnärer växte en samling spontant och småningom fram. Helsingfors stads konstmuseum köpte min första konstsamling 1991. Pengarna satsade jag på följande samling, nu med inriktning på österländsk konst.

Som samlare fokuserar Mallander på levande traditioner. Alla verk som förvärvats i samlingen förenas av det faktum att de inspirerar ägaren i hans praktik av buddhism.

Att samla orientalisk konst har blivit ett livsuppdrag och ett syfte i livet.

”Vad samlingen betyder för mig? En möjlighet att skapa något unikt och värdefullt – det bästa jag kunde göra med detta mitt liv. En samling blir en unik ny helhet, som också lyfter upp de enskilda verken till en ny betydelsenivå.”

Foto: Jouko Vatanen 2021

Se aktuella utställningar